top of page

W.A. Knip - Brugge - 

1ste helft 20e eeuw

Dit schilderij van de Nederlandse schilder Willem Alexander Knip bevatte een scheur in het doek, die moest worden gehecht. Verder lag er een laagje vuil op het oppervlak en had het schilderij een iets vergeeld vernis, dat moest worden verwijderd. 

Het schilderij is in opdracht van Restauratieatelier Marjan de Visser behandeld. 

© restauratieatelier 2020

Voor behandeling.

W.A. Knip - Brugge - 1ste helft 20e eeuw - 50 x 65 cm - olieverf op doek.

Anchor 1

© restauratieatelier 2020

W.A. Knip - Brugge - Voor hechten.

Scheur hechten

De draden van het doek rondom de scheur zijn één voor één weer aan elkaar gelijmd. Daar waar de draden te fragiel of te kort waren, zijn nieuwe, verstevigende draden aangebracht. Bij het hechten van de draden is de zoveel mogelijk de originele weefstructuur aangehouden. Dit alles moet nauwkeurig worden uitgevoerd, onder de microscoop. Deze methode van hechten zorgt ervoor dat er zo min mogelijk ongewenste spanningen ontstaan rondom de scheur. 

Anchor 2

Oppervlaktevuil verwijderen en vernisafname

Het oppervlaktevuil is verwijderd met wattenstaafjes en een reinigingsmengsel op waterbasis, met een aangepaste en gebufferde pH-waarde. 

Het vernis bleek uit oplosbaarheidstestjes goed verwijderbaar met een alcoholisch oplosmiddel. Dit oplosmiddel werd eerst aangebracht op een non-woven tissue en vervolgens werd deze tissue op het oppervlak gelegd. Het vernis werd zo opgelost en geabsorbeerd in de tissue. Op deze manier werd de mechanische actie van de vernisafname geminimaliseerd, wat beter is voor de verflagen eronder.

© restauratieatelier 2020

W.A. Knip - Brugge - Tijdens vernisafname met een non-woven tissue.

© restauratieatelier 2020

W.A. Knip - Brugge - Tijdens oppervlaktevuil verwijderen en vernisafname in daglicht. Links van de rode pijl zijn het vuil en vernis verwijderd. Links van de zwarte pijl is alleen het vernis verwijderd en rechts van de zwarte pijl zijn het vernis en het vuil nog aanwezig.

bottom of page