top of page

Anoniem - CoBrA schilderij - 2de helft 20e eeuw

Dit CoBrA schilderij had een deuk in het midden van het doek, ontstaan door een langdurig drukpunt op deze plek. Rondom de deformatie zijn delen van de verflaag verloren gegaan. Ook op een aantal andere plekken vertoonde de verflaag barsten en verfverlies. 

Het schilderij is in opdracht van de eigenaar bij Restauratieatelier Marjan de Visser gerestaureerd. Onder andere is de deformatie in het doek geplaneerd en de lacunes in de verflaag gevuld en geretoucheerd.

 

Hier vind u aanvullende informatie over het schoonmaken van CoBrA schilderijen bij Marjan de Visser.

restauratieatelier 2020_voor behandeling

© restauratieatelier 2020

Anoniem - CoBrA schilderij - 2de helft 20ste eeuw - 44 x 68 cm - olieverf op doek - detail van deformatie in het doek en verfverlies. 

Anchor 1

Doek planeren

De deformatie in het doek is geplaneerd met behulp van vocht en druk. Aan de achterzijde van het doek werd een tissue met een gel op waterbasis aangebracht, waardoor het linnen soepeler werd. Vervolgens werd aan de voorzijde heel gericht druk uitgeoefend daar waar de deformaties zaten. Op deze manier werd het doek geleidelijk aan weer plat gemaakt.   

restauratieatelier 2020_tijdens planeren

© restauratieatelier 2020

Achterzijde doek - Tijdens planeren werd er een tissue aangebracht op de plek van de deformatie.

restauratieatelier 2020_deuk in schilder

© restauratieatelier 2020

Voorzijde doek - voor planeren.

restauratieatelier 2020_ na deuk planere

© restauratieatelier 2020

Voorzijde doek - na planeren.

restauratieatelier 2020_deuk in schilder

© restauratieatelier 2020

Achterzijde doek - Voor planeren.

restauratieatelier 2020 _ na planeren2.J

© restauratieatelier 2020

Achterzijde doek - Na planeren.

Anchor 2

Vullen en retoucheren

Op plekken waar gedeeltes van alle verflagen verloren zijn gegaan, was de witte grondering te zien. Daarnaast waren er plekken waar alleen de bovenste verflaag weg was, waardoor anders gekleurde verflagen eronder zichtbaar waren. De lacunes verstoorden het beeld niet alleen omdat de kleur van de onderlagen afweek, maar ook omdat de karakteristieke, grove textuur van de kwaststreken en impasto's in de schildering werd onderbroken. Om deze reden zijn de lacunes gevuld en geretoucheerd.

restauratieatelier 2020_voor retoucheren

© restauratieatelier 2020

Detail van gevulde lacune voor retoucheren.

restauratieatelier 2020_na retoucheren.j

© restauratieatelier 2020

Detail van gevulde lacune na retoucheren.

restauratieatelier 2020_ tijdens vullen1
restauratieatelier 2020_ tijdens vullen3
restauratieatelier 2020_ voor retouchere
restauratieatelier 2020_na retoucheren2.

De lacune in de verflaag werd geleidelijk opgevuld met een wit vulmiddel, waarin de textuur van de verf werd nagebootst. Hierna is de vulling geretoucheerd. © restauratieatelier 2020 

bottom of page